Stofskifte

Behandling af højt og lavt stofskifte

Lægeklinikken Hørsholm tilbyder også en række behandlinger, der har til formål at forebygge og behandle sygdomme vedrørende stofskiftet. Alle vores behandlinger er baseret på orthomolekylær terapi, der dækker over en behandling med fokus på at bruge de molekyler, som kroppen allerede er bekendt med.

Hvad er stofskifte, og hvilke stofskifteproblemer kan det være?

Stofskifte påvirker alle kroppens celler og har dermed stor betydning for blandt andet vores generelle helbred, kalorieforbrænding, ældningsproces og kropsvægt. Når vi snakker om stofskifteproblemer, bør der skelnes mellem stofskiftehormoner og stofskiftet som kroppens samlede forbrænding og energi. I forbindelse med stofskifteproblemer handler det om de kemiske reaktioner, som sker i kroppen, hvorved det også handler om reguleringen af skjoldbruskkirtlens hormoner.

Når det kommer til stofskifteproblemer, kan der være tale om tre forskellige slags. Herunder lavt stofskifte, for højt stofskifte og autoimmun sygdom.

Metabolismeforhold

Lavt stofskifte

Ved lavt stofskifte, også kaldes hypothyreose, er der tale om mangel på stofskiftehormoner i kroppen.

I mange tilfælde kan årsagen hertil være en autoimmun sygdom, og i så fald kaldes det Hashimotos, hvor du har antistofferne Anti-TPO (thyreoidperoxidase antistoffer) og eventuelt Anti-TG (thyroglobulin antistoffer). Lavt stofskifte kan også være medfødt og opstå som en bivirkning af eksempelvis medicin. Forbigående lavt stofskifte kan også forekomme efter barnefødsel eller virus/betændelse i skjoldbruskkirtlen.

Højt stofskifte

Højt stofskifte er også kendt som hyperthyroidisme, hvor årsagen også typisk er autoimmun sygdom. I disse tilfælde er der tale om antistofferne TRAb (Thyroid Receptor Antistoffer), og i nogle tilfælde kan Struma også afføde højt stofskifte.

Autoimmun sygdom

Ved autoimmune sygdomme sker der det, at kroppen danner antistoffer mod sig selv. Spektret af autoimmune sygdomme er stort, men der findes i hvert fald tre typer, der kan påvirke skjoldbruskkirtlen.

Det vil være muligt at have mere end en af disse sygdomme på samme tid, hvor de over tid enten giver et lavt eller højt stofskifte. Det betyder også, at der ikke er nogen fast inkubationstid, hvorfor det er muligt at have en uopdaget autoimmun sygdom i årevis.

Symptomer og behandling

Når det gælder rod i stofskiftehormonerne, kan det være meget forskelligt fra patient til patient. Ligeledes kan symptomerne være mangeartede, hvorfor der kan gå lang tid, før den rette diagnose stilles. Typiske tegn kan være kognitive symptomer som angst, depression, koncentrations- og hukommelsestab samt søvnbesvær, hårtab og migræne.

Hos Lægeklinikken Hørsholm hjælper vi med en løsning, der bringer hormonerne i din skjoldbruskkirtel i balance, så du igen kan få en større livskvalitet. Det er i den forbindelse også vigtigt at se på, hvad din krop i øvrigt indeholder af hormoner, vitaminer, mineraler og sporstoffer, da manglen af disse ofte kan have noget at sige. Kosten spiller således en vigtig rolle. Ved første konsultation vil vi derfor tage en snak herom og finde frem til, hvad den rigtige type forebyggelse og behandling vil være.