EDTA-behandling

EDTA-behandling mod forkalkning i hjerte, kredsløb og pulsårer

EDTA-behandling er en medicinsk og skånsom behandling mod forkalkning i hjerte, kredsløb og pulsårer. Gennem EDTA-behandling kan vi hos Lægeklinikken Hørsholm hjælpe med at stabilisere blodforsyningen i både hjerte, hjerne og ben ved at hjælpe dine arterieceller til at mindske åreforkalkning og retablere mere normale forhold i karvæggene – og herigennem sikre, at dine celler igen trives, så din livskvalitet bliver bedre.

Hvad er EDTA?

EDTA, eller ethylendiamintetraacetic acid, er et kemisk stof, der bruges i medicinsk sammenhæng som et chelatormiddel. Det betyder, at det kan binde sig til metalioner i kroppen, hvilket gør det i stand til at fjerne dem fra kroppen.

EDTA er især anvendt i behandlingen af åreforkalkning, da det kan binde sig til kalkioner, der kan føre til åreforkalkning, og fjerne dem fra kroppen. Det kan også anvendes i behandlingen af andre tilstande, der involverer metalforgiftning, såsom bly- og kviksølvforgiftning.

Fordele ved EDTA behandling kan være at det kan reducere symptomer som smerter og træthed i benene, forbedre blodgennemstrømningen og øge følsomheden i benene.

Det kan også hjælpe med at forhindre yderligere progression af åreforkalkning og reducere risikoen for alvorlige komplikationer som blodpropper eller hjertesygdomme. Det kan også hjælpe med at reducere metalforgiftning og dens negative virkninger på kroppen.

Hvordan foregår EDTA-behandling?

EDTA-behandlingen er en infusionsbehandling, hvilket betyder, at EDTA først og fremmest opløses i vand, hvorefter denne blanding gives via drop og langsomt løber ind i en vene. EDTA absorberes kun med ca. 5% gennem tarmen, ligesom EDTA gennem munden binder livsnødvendige næringsstoffer i tarmen, hvorfor det ikke kan indtages som tabletter, men er nødsaget til at ske direkte via blodbanen.

De fleste af vores patienter starter med en behandling to gange om ugen. Via drop løber en blanding af EDTA, magnesium og C-vitamin ind i venen. Behandlingen tager ca. 3 timer. Efter 30. behandling med EDTA anbefaler vi, at behandlingen fortsættes hver eller hver anden måned, da åreforkalkning har tendens til at blive gendannet, hvis der ikke behandles løbende.

Hvornår kan effekten af EDTA-behandlingen mærkes?

Noget af det første, du mærker ved EDTA-behandlingen, er en tydelig forbedring af almentilstanden. Du og dit humør vil få det bedre, før der kan mærkes fremgang på hjertet og benene. Da det er forskelligt fra patient til patient, hvor slem åreforkalkningen er, kan antallet af behandlinger naturligvis også variere, før du oplever forbedringer. Der er ligeledes forskel på niveauet af tungmetaller i kroppen fra patient til patient, og disse metaller skal først ud af kroppen, før du kan få det bedre. Og det hjælper EDTA-behandlingen med.