Flåt

sep. 27, 2023

Fakta om flåter

Flåter trives i mørke og fugtige omgivelser, især i skove og højt græs. De trives i både nåle- og løvskove. Flåter forekommer hovedsageligt mellem marts og november, når temperaturen er over 5 grader Celsius.

Flåten lever i 2-3 år og gennemgår tre forskellige stadier i sin udvikling: larve, nymfe og endelig voksen flåt. For at komme videre fra et stadium til det næste er den nødt til at suge blod for at udvikle sig. Dens værter er hovedsageligt mus og musvåger, men også større pattedyr og nogle gange mennesker. En fuldvoksen flåt er 3-4 mm lang. Vores mest almindelige art af flåt er Ixodes ricinus, som ikke har øjne, men som kan registrere bevægelse, kuldioxid og lugt. Den kan således mærke og gribe fat i pelsen på et værtsdyr, der passerer.

Flåten bider sig fast i værten, hvorefter den suger blod i op til en uge. Når den er færdig med at suge, slipper den og falder ned på jorden, hvorefter den kan udvikle sig til næste stadie. Larven ligner en tæge, men er meget lille, ca. 0,5 mm lang. Nymfen er ca. 1 mm og den voksne flåt er 3-4 mm lang. Den voksne hun suger blod for tredje og sidste gang og lægger derefter op til 2000 æg, før hun dør. Et par uger senere klækkes æggene, og processen begynder forfra med disse nye larver.

Inden flåten begynder at suge blod, drypper den lidt spyt i bidsåret. Spyttet indeholder et bedøvende middel, så du ikke kan mærke biddet. Mange mennesker, der får en infektion efter et flåtbid, ved ikke engang, at de er blevet bidt. Spyttet indeholder også et stof, der forhindrer blodet i at størkne.

Hvis du bliver bidt af en flåt

Efter et flåtbid vil din hud normalt være lidt rød og kløe i et par dage, hvorefter det normalt forsvinder af sig selv. Hvis du har en flåt, er det vigtigt at fjerne den så hurtigt som muligt, da den kan bære sygdomme, og risikoen for at få dem stiger, jo længere tid flåten suger blod. Borreliose overføres efter 1-2 dage. Men hvis flåten er bærer af TBE, overføres infektionen efter kort tid. Gem flåten og vi kan sende den til vores laboratorie til analyse.

Flåter er ikke insekter

Overrasket? Flåter er faktisk spindlere, hvilket betyder, at de er tættere beslægtet med edderkopper, end de er til fluer eller myg. Flåter ligner endda meget edderkopper: De har fire par ben, ingen antenner, og – vigtigst af alt – flyver eller hopper de heller ikke. I stedet, når flåter er klar til at spise, slår de normalt lejr på græsstrå eller andet løv, hvor de venter på, at et menneske eller et dyr kommer til dem. Det er en strategi, som CDC kalder "questing". Ved at bruge deres tredje og fjerde benpar til stabilitet strækker flåter deres første sæt ben og låser sig fast på den intetanende vært; derfra kan nogle flåter kravle rundt, indtil de finder et tyndt hudområde nær et lille blodkar, hvor det er lettere at udvinde blod.

Ikke alle med Lyme-sygdom vil få udslæt

CDC anslår, at omkring 20% af mennesker med borreliose ikke vil udvise det der tyre-øje udslæt. Men det betyder ikke, at en person ikke vil udvikle andre symptomer, såsom gigt i leddene, muskelsmerter og endda meningitis eller hjernebetændelse længere nede ad vejen.

Fjern flåten

Sørg for at fjerne eventuelle flåter med det samme. Du må ikke kradse i flåten, og man skal helst ikke bade, før du har fjernet flåten. Forsøg ikke at hælde noget over flåten for at kvæle den, da det kan få den til at kaste op, hvilket kan overføre borrelia-bakterier til huden og øge risikoen for infektion.

Når du fjerner en flåt, skal du gøre følgende:

• Fjern flåten forsigtigt og om muligt helt. Brug venligst en flåtslynge eller flåttang. Dæk under ingen omstændigheder flåten til med lim, olie eller lignende før fjernelse. Jo hurtigere skovflåten fjernes, jo mindre sandsynlighed er der for at overføre flåtbårne infektioner.
  • Vask såret med vand og sæbe.

Hold øje med huden på det sted, hvor du er blevet bidt, i løbet af de næste par uger. Kontakt en læge, hvis der opstår rødme efter 1-4 uger, eller hvis du får feber, hovedpine eller andre symptomer. Hvis du oplever alvorlig hovedpine, nakkestivitet, ansigtslammelse eller andre symptomer på lammelse et stykke tid efter et flåtbid, skal du straks kontakte sundhedsmyndighederne. Hvis dit lokale sundhedshus er lukket, skal du søge behandling på en skadestue.

Kontroller altid kroppen efter en tur i naturen. De kan være meget små og skjuler sig godt.

Sygdomme, der spredes af flåter

Der findes flere sygdomme, der kan spredes af flåter. De mest almindelige i Danmark er borreliose og TBE (flåtbåren hjernebetændelse). TBE er forårsaget af en virus, mens borrelia skyldes en bakterie.

TBE forekommer kun i visse risikoområder, og hvis du bor eller besøger disse områder, anbefales det, at du bliver vaccineret mod TBE. Ca. 1,5 % af alle flåter bærer TBE, og du kan blive smittet, så snart flåten bider dig. TBE er en virussygdom, der kan forårsage betændelse i hjernen og/eller hjernehinderne. De første tegn er vage og viser sig i form af ret normale symptomer som hovedpine, muskelsmerter, træthed og feber. De fleste kommer sig over sygdommen af sig selv, og de bliver helt raske, men hos omkring en tredjedel af alle smittede mennesker spreder virussen sig til hjernen.

Borreliose er en bakteriesygdom. Det er ikke muligt at vaccinere mod borreliose, men hvis du får borreliose, kan du blive behandlet med antibiotika. Omkring en femtedel af alle flåter er bærere af borrelia, men hvis du sørger for at fjerne flåten med det samme, er risikoen for, at du bliver smittet med borrelia, lille. Det mest almindelige symptom på borrelia er rødme på huden, som normalt opstår 1-4 uger efter, at du er blevet bidt af en flåt. Udslættet kan være følelsesløst eller kløende. Borreliose kan også forårsage hovedpine eller smerter, der stråler ud til arme, nakke, ryg og ben.

Flåter kan også sprede en anden bakterie, der kaldes Anaplasmose. Sygdommen er almindelig hos dyr, men mennesker har sjældent symptomer, selv om vi kan blive smittet.

Der findes kun vacciner med TBE. Er den 100%, det kan vi ikke svare på.

Positive reaktioner i EliSpot viser aktuelle aktive infektioner mod:

• Borrelia burgdorferi
  • Borrelia miyamotoi
  • Anaplasma / Ehrlichia
  • Bartonella henselae
  • Babesia microti
  • Chlamydia pneumoniae
  • Chlamydia trachomatis
  • Mycoplasma pneumoniae
  • Yersinien
  • Epstein Barr Virus (EBV)
  • Herpes simplex virus (HSV 1/2)
  • Cytomegalovirus (CMV)
  • Varizella Zoster Virus (VZV)
  • Candida albicans
  • Aspergillus Peptid Mix 1 & 2

Behandling efter flåt bid.

Det kan være svært at diagnosticere borreliose og det er der flere grunde til.

Infektionssygdommen udvikler sig i faser, den kan påvirke flere organer og udvikler sig forskelligt fra patient til patient.

Der findes flere typer Borrelia-bakterier og de har hver deres karakteristika. Derfor kan sygdomsbilledet variere alt efter, hvilken specifik Borrelia-bakterie, der er tale om.

Samtidig kan en person være udsat for flere flåtoverførte sygdomme på en gang også kaldt ko-infektioner.

Læg dertil at diagnosticeringsmetoderne ikke kan måle en infektion i sygdommens første stadie. Det er også svært ved at skelne mellem en aktiv infektion og en tidligere infektion.

Test efter flåt bid:

• Man kan teste selve flåten.
  • Fjern flåten
  • Pak den levende/døde kryds i den medfølgende lille trykforseglingspose. Sørg for, at trykforseglingsposen er ordentligt forseglet!
  • Kom op til vores klinik og vi sender den til vores laboratorie.
  • Få dage efter flåtens ankomst til vores laboratorium, vil du modtage en detaljeret rapport på e-mail eller mail.
  • Vi kan påvise følgende patogener med vores Tick-PCR:
  • Borrelia burgdorferi sensu lato
  • Borrelia miyamotoi
  • Flåtbåren encephalitis (TBE)
  • Anaplasma phagocytophilum
  • Rickettsia
  • Babesia
  • Bartonella
  • Blodprøver
  • Borrelia EliSpot kan eliminere nogle problemer:
  • Testen afspejler den aktuelle Borrelia burgdorferi-aktivitet af kroniske og nylige Borrelia burgdorferi-infektioner.
  • EliSpot er meget følsomt og kan detektere selv en enkelt Borrelia burgdorferi-reaktiv T-celle. Med detektionsniveauer, der kan være så lave som én celle ud af 100.000, er EliSpot en af de mest følsomme cellulære assays, der findes.
  • EliSpot er mellem 20 og 200 gange mere følsom end en konventionel ELISA.
  • EliSpot viser en lignende følsomhed som en RT-PCR (Real Time PCR) analyse, men detekterer det udskilte protein i stedet for mRNA'et (budskabs-RNA).
  • EliSpot kan være nyttigt ved overvågning af behandlinger. EliSpot bør normalt blive negativ omkring 4 til 8 uger efter afslutningen af en effektiv behandling.

Såfremt prøverne er positive, vil vi anbefale en behandlings plan der passer specifikt til den enkelte person.

Der er en bred vifte af flåtarter rundt om i verden.

Der anslås i øjeblikket at være omkring 900 arter af flåter rundt om i verden.